Home Ontdek ons Wisselexposities ‘Van object naar verzameling – van verzameling naar object’

'Van object naar verzameling - van verzameling naar object'

Jubileumexpositie '10' deel 3
8 september t/m 29 december 2019

Lon Buttstedt

In deze expositie worden verzamelingen uit het depot getoond. De afgelopen 10 jaar zijn vele textielobjecten geschonken. Hierdoor zijn eigen collecties ontstaan van bijvoorbeeld doopjurken, theemutsen en naaikistjes. Een bijzondere verzameling is de kinderkleding van de familie van Rechteren-Limpurg van kasteel Rechteren in Dalfsen. Ook zijn textiele particuliere verzamelingen te zien, zoals de waaiers van Jan Geelen en leporelloboekjes van Diny Gerards-Mensink.

De afdeling Genealogie en Streekgeschiedenis van het museum geeft een inkijkje in het leven van een Horster gezin met 24 kinderen in de vorige eeuw. Aan de hand van 80 interviews laat zij de schooltijd zien, het werkzaam leven en het naderend afscheid. Dit levert een prachtig deelvenster op.

Hedendaagse kunstenaars completeren de tentoonstelling met nieuw werk dat zij hebben gemaakt van gevonden en verzamelde textiele objecten. Het gaat om Jacqueline van Bergeijk, Lon Buttstedt, Fransje Smit, Marianne van Heeswijk, Marijke Leertouwer, Karin van der Linden, Rineke Seegers en de deelnemers aan het verdiepingslab van Carola Mokveld.

Tot slot is er aandacht voor Tjitske Dijkstra met haar Kraanvogelproject, naar aanleiding van de ramp met de MH17. Na het verzamelen van 298.000 papieren kraanvogels (1000 voor ieder slachtoffer) bedacht Tjitske weer iets nieuws. Zij wilde een bank bekleden met 298 geborduurde kraanvogels. Uiteindelijk werden het zelfs 2 bankjes én een hocker, die de komende maanden in ons museum te bewonderen zijn.

Marijke Leertouwer

Marianne van Heeswijk

Tjitkse Djkstra

Meer weten?

Heeft u een vraag? Neem gerust contact met ons op.