Home Ontdek ons Wisselexposities Fine Art Photography van Gemmy Woud-Binnendijk

Fine Art Photography van Gemmy Woud-Binnendijk

17 december 2017 t/m 22 april 2018

Gemmy Woud-Binnendijk kwam in maart 2016 in Museum de Kantfabriek met de vraag naar mooi kant. Zij was net gestart met portretfotografie en zocht bijzondere attributen om haar modellen te kleuren. In de jaren daarna heeft zij een flitsende carrière gemaakt met shoots in de USA, Rome en Zuid-Afrika en met artikelen in magazines Vogue en ZOOM. Museum de Kantfabriek toont 30 foto’s en laat u kennismaken met haar fascinerend beeldend vermogen.

© Gemmie Woud-Binnendijk

Dat Gemmy Woud-Binnendijk veel heeft geschilderd, is goed terug te zien in haar fotografie. Haar beelden van kinderen zijn opgebouwd uit diverse lagen, de gedempte kleuren en de eenvoud van het licht doen denken aan de schilderijen van de zeventiende-eeuwse Hollandse meesters.

“Ik probeer heel dicht bij het schilderen te blijven. Ik houd van de donkere, gedempte kleuren en de eenvoud van het licht in de schilderijen van de zeventiende-eeuwse Hollandse meesters. Mijn schilderijen hebben dezelfde ‘moody’ stijl. Ik gebruik altijd maar één lamp en een reflectiescherm. De zogenaamde Rembrandt-verlichting zorgt al snel voor de dramatische sfeer die ik zoek. Hoewel ik in Photoshop nog van alles met het beeld doe, ga ik nooit zomaar schieten. Ik fotografeer altijd zo veel mogelijk naar het eindresultaat toe.” (ZOOM 2017)

Oude kunst, nieuw medium

In haar portretten gebruikt Gemmy Woud-Binnendijk onder andere de clair-obscur techniek. Deze techniek versterkt de licht-donker contrasten terwijl er weinig gebruik wordt gemaakt van de middentonen. Hiermee introduceert ze het dramatische effect in haar portretten die zo kenmerkend zijn voor de oude schilderstijl. Deze contrastrijke donkere en lichte tonen laat ze vervolgens vloeiend in elkaar overlopen met behulp van de Sfumato techniek.

De expositie is kleurrijk en inspirerend voor iedereen die van modelleren en fotograferen houdt. Op L1 is een interview met Gemmy te zien. Let op: Het kan een paar minuten duren voordat de video opstart.