Collectie Bidprentjes Historische Kring Horst digitaal

bidprentje Minten-Buyssen 1804
Bidprentjes in bak

De Historische Kring Horst heeft haar grote collectie bidprentjes digitaal beschikbaar gesteld op het Limburgs ErfgoedNet. Iedereen kan deze ca. 45.000 bidprentjes nu inzien.

De bidprentjes komen uit de regio Horst aan de Maas, maar er zijn ook bidprentjes van elders opgenomen. De collectie is voornamelijk tot stand gekomen door heel veel schenkingen van inwoners van Horst aan de Maas. Het oudste bidprentje in de digitale collectie is een prentje van Matthys Minten en Anna Sophia Buyssen, beiden op hoge leeftijd overleden in 1804.

Jarenlang hebben vrijwilligers van de Historische Kring (voormalige Oudheidkamer) bidprentjes uitgezocht, de gegevens geregistreerd en de voor- en binnenkant van het prentje gescand. Ook als er prentjes met verschillende voorkanten waren (een serie), zijn alle verschillende voorkanten gescand. De prentjes zelf worden duurzaam opgeborgen in zakjes en op nummer bewaard in bakken. Via het Limburgs ErfgoedNet kan nu iedereen thuis vanaf de bank zoeken in de verzamelde bidprentjes. Ook op de website van Museum de Kantfabriek is een link te vinden naar de digitale collectie bidprentjes.
Je kunt in de lijst zoeken en filteren op achternaam, geboortedatum, geboorteplaats, overlijdensdatum, overlijdensplaats en achternaam van de partner. Door op de naam te klikken, wordt de afbeelding getoond. Via de knop ‘meer informatie’ is alle informatie van dit prentje zichtbaar, kun je doorklikken naar de afbeelding van de voorkant(en) en het prentje eventueel downloaden.

Wil je meer informatie over een van deze bidprentjes? Elke vrijdagmiddag zijn vrijwilligers aan het werk in Museum de Kantfabriek. Je bent dan van harte welkom. Of mail naar:  historischekring@museumdekantfabriek.nl.
In augustus 2024 organiseren we weer een ruilmarkt voor bidprentjes die we dubbel hebben gekregen.

Heb je zelf nog bidprentjes van inwoners die zijn geboren, gewoond hebben of zijn overleden in Horst aan de Maas? We ontvangen ze graag voor uitbreiding van deze collectie!

Wat is een bidprentje?
Een bidprentje is een bijzonder stukje Katholiek religieus erfgoed, ontstaan vanaf het midden van de negentiende eeuw. Vroeger werden bidprentjes bij allerlei gelegenheden aan mensen gegeven. Kinderen konden ze verdienen door b.v. op school een hoog cijfer te halen voor godsdienst of iets anders goeds te doen wat met de kerk te maken had en stopten ze in hun catechismus of kerkboek (missaal), zodat ze tijdens een Mis konden bladeren en bidden. Daarom hebben de prentjes ook van oudsher een klein formaat en worden ze vaak lang bewaard. Ook kreeg je een prentje bijvoorbeeld bij een doopsel of de communie. Er stond een heilige, een religieuze afbeelding en meestal een vrome tekst en een oproep om te bidden op.

Tegenwoordig worden bidprentjes eigenlijk alleen nog uitgereikt bij een uitvaart met de naam, geboorte- en sterfdag van de overledene erop, een nagedachtenis aan (het leven van) de overledene of een gedicht en vaak een foto. Heeft de overledene een partner gehad dan staat meestal ook de naam van partner vermeld.

Bidprentjes worden fanatiek verzameld. Door het persoonlijke element van een bidprentje vormen deze prentjes een mooie bron van informatie voor stamboomonderzoekers, maar er zijn ook verzamelaars die de soms prachtige afbeeldingen op de voorkant van bidprentjes verzamelen. Met deze digitale collectie maken we ze allebei blij.