KIJK- EN DOE 3-DAAGSE

Tijdens de Museumweek 2023 organiseert

Museum de Kantfabriek op 6,7 en 8 april

de KIJK-en Doe 3-daagse.

Wij zijn klaar voor de Kijk -en doe 3-daagse.

3 Werken van textielkunstenaars die meegedaan hebben aan 'De Nieuwe Vermeer' zijn eveneens te bewonderen.
Ze zijn slechts 3 dagen te bekijken. Grijp je kans.

De werken zijn van Lisette van Maurik, Anette van Gaal en Heleen Rooks.

Kreahub.

Samen met andere liefhebbers bezig zijn met handwerken:
Wat is er mooier als dat? Van ruim 25 handwerktechnieken zijn stukken te bewonderen uit ons textieldepot.
De recente vondsten bij de opgravingen op het Meterikse veld zijn te bekijken en veel foto's uit het archief van de Historische Kring.
Geef het door aan je vrienden.

Tot ziens op 6, 7 en 8 april.
Wij zijn open van 11-17.00 uur.
Toegang is gratis.

1. Opgravingen in Horst op het Meterikse veld

In het museum ziet u foto’s, filmpjes en kaarten van dit bijzondere project.
Ook een aantal van de archeologische vondsten zijn te bekijken.

In het Meterikse Veld wordt in 2023 gestart met de bouw van een nieuwe woonwijk. Archeoloog Xavier van Dijk (Bureau Raap) heeft voor de start van de bouw onderzoek gedaan naar sporen van bewoningsgeschiedenis op dit terrein.

De oudste sporen die hij aantrof waren van een huis uit de prehistorie (IJzertijd ca 700-200 voor Chr). Ook een bijzondere losse vondst (kommetje met vrijwel onbekende versieringstechnieken) komt uit deze periode.

Belangrijk was de ontdekking van een drietal erven (huizen, waterputten, greppels, omheiningen), die omstreeks 1100-1150 zijn aangelegd. Na 1150 gingen de mensen aan de randen van het gebied wonen, dus dichter bij de beekdalen. Toen ontstond ook de lintbebouwing die kenmerkend is voor Meterik, Schadijk en Middelijk.

Uit recentere tijden werd een woning aan de Sint-Jansstraat ontdekte. De oorsprong hiervan was ca 1650, met verbouwingen tot 1850, en de sloop ca 1925. Hierbij werden ook sporen van ‘roosterkuilen’ uit de textielnijverheid ontdekt. Deze kuilen werden aangelegd om ‘gerot’ vlas te kunnen ‘roosteren’, zodat de vezels los konden worden gebroken van de houtresten. Het is veelzeggend dat deze roosterkuilen zijn ontdekt bij huizen waar in 1843 wevers/dagloners woonden. Zij werkten ’s zomers op het land bij akkerbouwers, en zaten ’s winters aan het weefgetouw voor linnen doeken.

1. Foto’s uit de eigen collectie ‘Horst’

In 2021 heeft de Historische Kring in samenwerking met Albert Heijn een verzamelalbum samengesteld met foto’s van Horst, vroeger en nu.
Aan de hand van een twintigtal thema’s kon iedereen foto’s verzamelen en in het boek plakken. De thema’s zijn onder andere: bijzondere inwoners van Horst, carnaval, straatbeelden vroeger en nu, bands uit de jaren ’70, burgemeesters, kasteel Huijs Ter Horst en zijn bewoners en nog veel meer.

Nu laten we deze foto’s op een groot scherm zien. Zo zie je veel meer details en ontdekt u zeker iets nieuws. Komt u genieten van ons mooie dorp Horst vroeger en nu?

1. Handwerkexpositie en KreaHub

In een pop-up expositie tonen we handwerstukken van alle handwerktechnieken die er in ons textieldepot aanwezig zijn.
Een tijdelijke huiskamer biedt de bezoekers de gelegenheid om samen kennis te maken met deze technieken.
Breng uw eigen handwerk mee en laat uw inspireren.
Het handwerk café is dé ontmoetingsplek voor liefhebbers van textiele vormgeving en handwerken. Iets afmaken of iets nieuws beginnen in één van de vele technieken. Inspireren en geïnspireerd worden.
Hoe gezellig kan het zijn om met elkaar aan eigen projecten te werken?
Het is vooral fijn om gelijkgestemden te ontmoeten en nieuwe ideeën op te doen.
Deel vooral kennis en ervaring met anderen!
Ook zonder handwerk bent u van harte welkom.
Er is voldoende materiaal aanwezig om iets kleins zelf te maken.

Wij zijn geopend van 11.00 – 17.00 uur.
Entree tijdens deze 3-daagse is gratis.
Museumkaarthouders kunnen hun kaart laten scannen.
Aanmelden is niet nodig.