Nederlandse ‘Banden van de Andes’ Kring en Nederlandse IKAT-Kring

Jubileumexpositie:

Nederlandse ‘Banden van de Andes’ Kring en Nederlandse IKAT-Kring

17 oktober t/m 23 december 2021

Beide Kringen bestaan 25 jaar.

Ikat detailMaak kennis met Corry Hengeveld, een van de kunstenaars.

Wat is een kenmerkend woord m.b.t. IKAT voor jou?
VERRASSING”

Hoe lang of sinds wanneer IKAT je al?
Ergens in de 80-er jaren, met het boekje ‘Ikat vroeger en nu’ van Willy Jager-Ruchti als leidraad.”

Wat is IKAT voor jou?
Iedere stap in het proces is een nieuwe uitdaging. Het resultaat altijd weer een verrassing.”

Wat vind je het leukste deel van het IKAT proces? En waarom?
Het weven, langzaam zie je het ontwerp in een weefsel verschijnen, als een foto in het ontwikkelbak. En het experiment: Wat … als … ???”

Hoe kwam je met IKAT (techniek) in aanraking?
Ik heb sinds 1979 veel gereisd, ook naar ‘ikat landen’, o.a. Indonesië, Japan, Thailand, Midden-Amerika. Met bewondering heb ik daar gezien hoe mensen daar met simpele middelen de prachtigste (ikat)weefsels maken.”

Kan je een toelichting geven op jouw werken?
Ik- Boek
Van knippen en plakken word ik erg ongelukkig, ik besloot een boek te weven. Eén van de oplossingen was dit dubbelweefsel. Een logischer volgorde dan van I tot XII kon ik niet bedenken.”

Eendraads-verschuiving
Combinatie ketting- en inslagikat. Door de gecontroleerde eendraads-verschuiving in de inslag ontstaan er ook schijnpatronen, compound-ikat en blokken in dubbelikat. De techniek was bekend, toevoeging van de kettingikat vormde de uitdaging”

Notan
Het ontwerp is in de hoogte gehalveerd waardoor er veel weefmogelijkheden zijn. Wat gebeurt er als……??? Meer is niet altijd mooier of beter, maar ik geniet van het experiment”

Ben je benieuwd naar de werken die horen bij de bovenstaande beschrijvingen en nog meer werk van Corry Hengeveld en de andere exposanten. Kom dan naar Museum de Kantfabriek. De expositie is nog te zien t/m 23 december 2021.

Nederlandse IKAT-Kring

De leden van de Nederlandse IKAT-Kring doen wereldwijd onderzoek naar ikattechnieken. Ikatweefsels hebben een bijzondere aantrekkingskracht. De kleuren, de vormentaal, de vele gebruiken rondom de vervaardiging en de toepassing, al deze aspecten leveren hun bijdrage aan de mysterieuze schoonheid van deze stoffen.
IKAT is een reserveringstechniek waarbij het patroon vóór het weven op de draden wordt aangebracht, door middel van afbinden. Dat kan zijn op de ketting, op de inslag of op beide. We spreken dan ook van ketting ikat, inslag ikat en dubbel ikat. De afgebonden draden gaan in een verfbad en na het afwikkelen van deze draden komt het patroon tevoorschijn. Kenmerkend aan Ikat is dat het patroon geen exact scherpe lijnen heeft en er een zekere wazigheid aanwezig is. Het is een heel oude maar ook heel bewerkelijke techniek, die al heel vroeg in vele delen van de wereld zoals Azië,  Arabië, Afrika, Midden- en Zuid Amerika, India, en  Europa is toegepast. In iedere cultuur wordt Ikat beschouwd als een textiel, dat nauwe banden heeft met godsdienst en magie.

De Nederlandse IKAT-Kring is in 1996 opgericht door Willie Jager-Ruchti en viert met deze tentoonstelling haar 25- jarig jubileum. De leden, uit geheel Nederland, komen twee keer per jaar bijeen.  De eerst 15 jaren stonden in het teken van verkrijgen van inzicht en kennis van de traditionele Ikat technieken en deze vervolgens toepasbaar maken voor de hedendaagse weefgetouwen. Daarna volgde een verdieping van deze technieken en de eigen interpretatie hiervan. De komende jaren ligt de focus op het ontwikkelen van een eigen persoonlijke beeldtaal middels Ikattechniek.

Voor de tentoonstelling heeft elk lid persoonlijk en aantal van haar werkstukken/doeken geselecteerd.
Leden IKAT-Kring: Agaath Theiken, Gea van der Wenden, Wil Hunnekens, Corry Hengeveld, Maria Janssen, Maria MR Janssen, Marian de Smit, Marie-José Kraaij, Mia Bosch, Rika Hoving,

Nederlandse ‘Banden van de Andes’ Kring

De leden van de Nederlandse ‘Banden van de Andes’ Kring laten zich speciaal inspireren door de weefsels uit Zuid-Amerika. De waardering voor weefsels in Peru en Bolivia is voornamelijk gebaseerd op verbluffende staaltjes van technisch kunnen en de briljante kleurschakeringen. De patronen lijken speels en decoratief. Rijen vogeltjes, aapjes, katten of mensfiguurtjes zijn boeiend om naar te kijken. Onderzoek van vooral de laatste decennia heeft aangetoond dat textiel in de Andes een veel diepere betekenis heeft dan wij eerst dachten. Textiel blijkt het uitdrukkingsmiddel bij uitstek te zijn voor het vastleggen en overbrengen van de mystieke en religieuze gedachtewereld. Dit maakt het bekijken van de weefsels nog boeiender.
De 14 leden van de Nederlandse ‘Banden van de Andes’ Kring laten verschillende werken zien.
Leden: Agaath Theiken, Anja Ganzeboom, Brigitte Weber, Ineke Dillmann, Jeannet Smeenge, K.B. Speelman, Lieve Claerbout, Margit Ronde, Marianne Planting, Marieke Kranenburg, Martha Bus, Roelfien Smilde, Willy Kroon, W.A. Albeda.

We hopen dat u, gefascineerd, verwonderd en verrast mag worden door deze twee tentoonstellingen.