'KwANT'

05 februari t/m 02 april 2023

KwANT
KwANT
Een greep uit de kantcollectie van Museum de Domijnen uit Sittard en Museum de Kantfabriek in Horst.

Uit de collectie van De Domijnen tonen wij losse stroken naaldkant en kloskant.
Het merendeel is afkomstig van de Liefdezusters van het Kostbaar Bloed, die meisjesonderwijs gaven in het Agnetenbergklooster. De pronklappen en werkstukken zijn gemaakt door de pensionaires en de zusters van het Urulinenpensionaat aan de Oude Markt. Daarnaast zijn er kragen en manchetten die gemaakt zijn ter verfraaiing van burgerkleding, omslagdoeken en kleding die rijkelijk is versierd met stroken kant.

Vijf jonge ontwerpers van de opleiding Design van de Kunstacademie in Maastricht en hun docent namen enkele kanten objecten uit de collectie van De Domijnen onder de loep.
Aniek Jeuken, Claire Sillekens, Duo Wonder (Sofie Hermans en Katja Noelmans), Irana Jennifer Pachová, Lynn Biesmans en Thom van Schaik hebben elk nieuw werk gemaakt geïnspireerd op een object uit de collectie van De Domijnen of een detail hiervan.

Aniek koos voor een pelerine. Zij ging op zoek naar een uniforme vormentaal. Ze kwam uit bij de universele wiskundige symbolen zoals de tekens voor gelijk aan = of groter dan > en kleiner dan <. Deze symbolen verwerkte zij tot een kantpatroon. Met deze kant maakte zij een genderneutraal jasje.

Claire was vooral onder de indruk van de stroken machinale bloemenkant. Elke bloem is gelijk, terwijl in de natuur elke bloem anders is. Reden voor haar om onderzoek te doen naar bloemen, zaden en de rol van de bestuivers.

Duo Wonder (Sofie en Katja) ging aan de slag met een klein stukje kant verwerkt in een pronkrol en kanten ondermouwen. Ze hebben gespeeld met 2 D en 3D. Machinaal geborduurde 2 D structuren werden verwerkt in 3D geprinte texturen. De kettinghangers tonen daardoor een gelaagdheid zoals ook bij de ondermouwen werd toegepast.

Irana Jennifer keek naar de techniek van het Engels borduurwerk en maakte een vertaalslag. Haar Slowaakse afkomst speelde ook een rol. De gekozen onderrok deed haar denken aan de Slowaakse folklore kostuums en de gekleurde kanten die hierin zijn verwerkt. Ze ging op zoek naar een kleurig elastisch materiaal dat dezelfde transparantie als kant heeft.

Lynn was onder de indruk van de verschillende vaardigheden die je leerde en moest beheersen bij het maken van een pronkrol. Zij deed textielonderzoek en kwam terecht bij de Japanse Karamiori techniek en het Leno weefsel. Technieken die leidden tot een designontwerp dat qua techniek en vorm aansluit bij de pronkrol.

Thom liet zich inspireren door een klein stukje kant genaaid op een visitekaartje. In het motief zag hij gelijkenissen met micro-organismen en de structuren van de gotiek. Het handwerk versus de machinale vervaardiging leidden hem naar de 3D- printer. In zijn geprinte sieraden zocht hij ook naar de verbeelding van de sensualiteit van kant.

De kanten en textiel uit de collectie van De Domijnen wordt aangevuld met bijzondere stukken kant uit de verzameling van Museum de Kantfabriek.
De veelal hand gekloste kant geeft een inkijk in de uitgebreide collectie van Museum de Kantfabriek.

 

proces speeltuin KwANT

Meer weten?

Heeft u een vraag? Neem gerust contact met ons op.