Home Ontdek ons Wisselexposities NHV-WEDSTRIJD in Museum de Kantfabriek

24 oktober t/m 12 november 2023

'NHV-WEDSTRIJD in Museum de Kantfabriek

DE KANTFABRIEK OVER NHV-WEDSTRIJD

Door de Nederlandse Hoedenvereniging wordt elk jaar een internationale hoedenwedstrijd georganiseerd waaraan 50 hoedenmakers kunnen deelnemen. Zowel professionele hoedenmakers als ook hobbie-isten. Het bestuur en de Wedstrijdcommissie zoeken naar een prikkelend thema. Het kan gaan om een bepaald materiaal, een vorm, een idee of een techniek, maar steeds wordt geprobeerd om de deelnemers op een andere manier uit te dagen. Door elk jaar van thema te wisselen, wordt het accent op andere vaardigheden gelegd in de hoop dat steeds andere hoedenmakers een kans krijgen om met originele ontwerpen voor de dag te komen.

Omdat de Wedstrijdcommissie elk jaar de hoeden in ontvangst neemt, valt daarbij op dat sommige inzendingen bestaan uit meer doos en lucht dan hoed. Dit was de aanleiding om dit jaar te kiezen voor iets anders dan anders, namelijk een thema met een serieuze beperking.

Met het onderwerp Vernuftige Vouwsels / Foldable Follies werden de deelnemers uitgedaagd om een hoofddeksel te ontwerpen dat in- en uitklapbaar is, of in- en uitvouwbaar! Ingevouwen moet de hoed in een doos van 40 x 40 x 10 cm kunnen, uitgevouwen moet het een volwaardige, draagbare hoed zijn. Het materiaal en de technieken zijn vrij, de doos hebben ze door de NHV opgestuurd gekregen. Het gaat er dit jaar dus niet zozeer om, om “out of the box” te denken, maar eigenlijk meer “into the box!”

De hoeden zijn in september door een vakjury beoordeeld. Deze jury bepaalt ook wie de 1e, 2e e 3e prijs krijgen. De hoeden worden tijdens de Hoedendag op 21 oktober 2023 geshowd en de prijzen worden dan ook bekend gemaakt en uitgereikt. Daarna worden ze 3 weken lang in De Kantfabriek te Horst tentoongesteld en kan het publiek stemmen voor de publieksprijs.

Meer weten?

Heeft u een vraag? Neem gerust contact met ons op.